Review – Cobain: Montage of Heck (2015)

Jenny Cobain: It’s almost like he didn’t—he didn’t feel worthy because he was rejected, basically.  And I don’t know how anybody deals with having your whole family reject you.

Regie: Brett Morgen

Cast: Kurt Cobain, Krist Novoselic, Dave Grohl, Pat Smear, Frances Bean Cobain, Courtney Love e.a.

Jaar: 2015

Genre: Documentaire, biografie

Distributie: Universal Pictures International (non-US)

Kurt Cobain zou gisteren 51 jaar oud geworden zijn. Dat leek me het perfecte moment om iets neer te schrijven over Montage of Heck (die te bekijken is op Netflix!). Het is écht zonde dat Kurt maar 27 jaar op deze planeet heeft doorgebracht. Ik, en vele andere fans, vragen zich af wat er van hem geworden zou zijn als hij van de drugs was afgebleven & rust had gevonden op een andere manier. Hoe dan ook: in 2007 gaven zijn vrouw Courtney Love en dochter Frances Bean Cobain toestemming aan filmmaker Brett Morgen om een privécollectie van dagboeken, tekeningen, audio opnames, schilderijen en home video’s van de overleden frontman te bestuderen. Acht jaar later verschijnt deze unieke documentaire, één van de meeste intieme blikken in het leven van Kurt.

Na een proloog van geknipte scènes uit interviews met zijn zus, moeder en Nirvana-bassist Krist Novoselic, begint de film bij het begin: de geboorte en Kurts jeugd. Foto’s en home video’s tonen ons hoe hij opgroeide van een schattige baby tot een graatmagere tiener. Omdat hij de scheiding van zijn ouders moeilijk kon verwerken, werd hij zo rebels dat hij uiteindelijk niet meer welkom bij zijn thuis. Daarom sliep hij bijna elke week bij vrienden of familie op de zetel . Dit wordt getoond via openhartige interviews met zijn familie en kennissen die stuk voor stuk weloverwogen over zijn leven, dood en talenten praten. Maar Morgen laat ook opnames van Kurt zelf horen, waarin hij zijn leven op dat moment bespreekt. In zijn jeugd vond hij troost in punkrock en wiet, wat ervoor zorgde dat hij Nirvana oprichtte, samen met Krist Novoselic.

Zijn toewijding, ambitie en talent zijn altijd aanwezig geweest. De band begon steeds bekender te worden, zeker na hun release van Bleach bij recordlabel Subpop in 1989. Toen ze Nevermind uitbrachten in 1991, ontstond grunge en werd Kurt Cobain hét icoon van Generation X, een verloren generatie tieners in de jaren ’90. Hij schreef en beluisterde nog steeds graag muziek, maar het was zijn plotselinge bekendheid die hem parte begon te spelen. Zijn huwelijk met Hole-zangeres Courtney Love maakte de situatie er niet beter op. Vanity Fair schilderde hen af als junkies die nog steeds heroïne spoten tijdens Courtneys zwangerschap. Door de pauze van zes maanden & de release van het briljante album In Utero leek het bijna alsof Kurt vrede genomen had met zijn roem. Niets was minder maar: in 1994 beroofde hij zichzelf van het leven met een shotgun in zijn tuinhuis.

De regisseur gebruikt animatie op een heel originele en interessante manier om bepaalde dingen op het scherm te toveren. In een bepaalde animatiescène zien we bijvoorbeeld zijn moeilijke jeugd in het middelbaar. Een andere scène gebruikt één van zijn audio-opnames waarop hij zit te jammen, en schept via animatie een beeld van een gitaarspelende Kurt, die bij hem thuis inspiratie opdoet voor liedjes van zijn toekomstige band Nirvana. Omdat Morgen de toegang had tot zijn dagboeken, gebruikt hij die in Montage of Heck om het verhaal op gang te brengen, hij animeert bladzijden van to-do lijstjes, notities, telefoonnummers, adressen en sketches om de vooruitgang te tonen van Nirvana’s bekendheid. Dat zorgt er voor dat de documentaire heel intens en levendig wordt. Petje af, Brett Morgen.

De animaties en interviews worden afgewisseld door never before seen footage, zoals home movies en behind-the-scène video’s van optredens, gebeurtenissen in de backstage en interviews op MTV. Met andere woorden, de kers op de taart voor elke Nirvana-fan. Het is gek om te zien hoe anders Kurt is op verschillende locaties. In interviews voelt hij zich soms ongemakkelijk, bij Courtney is hij grappig en gevoelig, en op het podium is hij een idool voor miljoenen fans.

Als het einde van documentaire nadert, krijgen we een beeld van de toestand waarop Kurt zich de laatste maanden bevond, opnieuw in beeld gebracht via animatie, dagboeken, interviews en zelfs nieuwsuitzendingen. Montage of Heck maakt duidelijk dat Kurt Cobain een genie is. Het wordt duidelijk dat zijn teksten beïnvloed werden door zijn donkere gedachten. Alles wat hij deed was zo doordrongen door zijn depressie en dat zorgde ervoor dat zijn muziek omhoog gekatapulteerd werd, maar ook dat hij zelf in een neerwaartse spiraal terecht kwam. Kurt, we miss you.

[wp-review id=”10009″]

Wat vond jij van Montage of Heck? Alleen leuk voor fans of toch een interessante docu? Laat het weten in een reactie.