TV Review – Game of Thrones: Seizoen 7 (2017)

! Pas op: Deze recensie bevat spoilers i.v.m. het zevende seizoen van Game of Thrones. !

Regie: Mark Mylod, Matt Shakman e.a.

Cast: Kit Harington, Emilia Clarke, Peter Dinklage, Maisie Williams, Sophie Turner, Lena Headey, Nikolaj Coster-Waldau e.a.

Genre: Drama, Fantasy

Releasedatum: 16 juni 2017

Game of Thrones seizoen 7

Game of Thrones is uitgegroeid tot één van de beste series van de laatste 20 jaar. Het zevende seizoen van de dramareeks is vorige zondag met een anderhalf uur durende finale geëindigd. Was het een episch seizoen vol met spektakel en spannende onthullingen? Of eerder een teleurstellende poging om het succes van de eerdere seizoenen te evenaren, inclusief plotholes & slechte dialogen? De meningen zijn verdeeld. Je kan zeggen wat je wil: seizoen 7 is anders dan zijn voorgangers. In plaats van tien afleveringen kregen we er dit jaar maar zeven voorgeschoteld. Kwaliteit over kwantiteit, zal HBO gedacht hebben. Maar klopt dat ook?

Even samenvatten: Jaren lang waarschuwde Ned Stark zijn kinderen met de slagzin: “Winter is Coming.” Dat lange en donkere seizoen is nu wel degelijk aangebroken. En hoewel de man zijn hoofd verloor in seizoen 1 zien we dat zijn kinderen zijn waardevolle lessen nog niet vergeten zijn. De Starks hebben eindelijk wraak kunnen nemen op hun vijanden, iets wat al veel langer had moeten gebeuren. The Wall is gevallen en de White Walkers bevinden zich nu op het gebied van de levenden. Jon (of is het Aegon?) is ervan overtuigd dat iedereen samen moet werken in de strijd tegen de ondoden. Hij gaat samen met Daenerys naar King’s Landing om Cersei & Co te overtuigen van het gevaar. Of dat probeert hij toch.

Op papier klinkt het goed, alleen is het moeilijk om dat waar te maken als je drie afleveringen minder kan opvullen. Het lijkt wel of de serie zijn focus verlegd heeft. Lange conversaties moesten baan ruimen voor actiescènes. En laat het nu net die conversaties, de intriges en de perfect uitgediepte personages zijn die de serie zo uniek en beklijvend maakte. De makers hebben duidelijk haast en gooien overbodige ballast (zoals enige logica) overboord. Begrijp me niet verkeerd, het blijft fantastisch om met grote ogen naar het visueel spektakel te kijken. Het gevecht tussen de White Walkers en de draken is fantastisch gemaakt. Qua productie blijft Game of Thrones dan ook ongetwijfeld nummer een. Maar mystieke wezens of andere fantastische elementen waren nooit écht belangrijk, ze waren vroeger maar een klein deel van het verhaal. Personages als Varys, Tyrion en Littlefinger dan weer wel. Nu is Littlefinger vermoord en zijn Tyrion en Varys naar de achtergrond verplaatst. Bummer.

Game of Thrones season 7

De dialogen zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Het valt op dat de makers niet meer kunnen terugvallen op de romans van George R.R. Martin. Ze hebben wel een brede verhaallijn gekregen van het volgende boek, maar de details moesten ze zelf verzinnen. Dat is eraan te zien. Zoals ik al eerder zei, de logica is verdwenen. Vooral dan in de tweede helft van het seizoen. De expeditie die Jon Snow ondernam is ronduit belachelijk te noemen. The King in The North zou toch personeel moeten hebben om de wereld van het bestaan van zombies te overtuigen. Zeker om er eentje te gaan ontvoeren achter The Wall. Maar mét personeel konden Benniof en Weiss natuurlijk geen reddingsoperatie van Daenerys & haar draken inplannen. Verschillende personages werden ook zonder boe of bah uit de serie geschreven.

Voor mij persoonlijk waren de te overbruggen afstanden in een belachelijke korte tijd het pijnlijkste aan dit seizoen. Bijvoorbeeld: Jon vertrekt naar Dragonstone… skip naar de volgende scène… hij is gearriveerd! Hij vertrekt naar Eastwatch en… je raadt het wel. Een grote tegenstelling ten opzichte van Catelyns tocht naar The Vale en Tyrion zijn spannend avontuur onderweg naar Essos. Geen backstory en details meer, enkel de grote verhaallijn is belangrijk. De raven die Jon naar Daenerys stuurt is sowieso de snelste vogel die Westeros ooit gekend heeft. En natúúrlijk komt Dany nèt aan op het moment dat Jon en zijn mannen bijna afgeslacht worden. De Night King kiest er ook ervoor om Viserion te vermoorden, niet de draak die recht voor hem zit. Of Jon. Of gewoon een mens in het algemeen.

Game of Thrones Daenerys

Het was natuurlijk niet allemaal zó slecht. Seizoen 7 had ook zijn goede momenten. Zoals de geniale scène waarin Arya de Freys vermoordde. Net zoals de zusjes Stark die (EINDELIJK!) wraak namen op Littlefinger. Héérlijk. Het gevecht achter de muur was een visueel pareltje. De draken (die door een Belg gemaakt worden!) zagen er beter uit dan ooit. De muur die neerkwam was zo’n lang verwacht moment en ze hebben op dat vlak al onze verwachtingen perfect ingelost. Het zou me niet verbazen moesten verschillende studio’s jaloers zijn op de productie van Game of Thrones. Naast sterk camerawerk zat de editing ook goed. Helaas lijkt het alsof de serie verbrijzeld wordt door zijn eigen succes. Elk seizoen moet grootser en beter en dat hebben ze dit jaar zeker en vast geprobeerd, maar zonder al te veel succes. We kunnen alleen maar hopen dat de makers de tijd nemen om de grote finale beter uit te diepen. Dat ze een perfecte balans vinden tussen actie en dialoog. En vooral: de serie ademruimte geven. Als er één serie is die een waardige afsluiter verdiend, is het Game of Thrones.