Review: Victoria (2015)

victoria-poster01

Regie: Sebastian Schipper – Jaar: 2015 – Cast: Laia Costa, Frederick Lau

Bewogen nacht in Berlijn

De vierde film die Sebastian Schipper regisseerde is er één van formaat: Victoria. Met camerawerk dat doet denken aan de met vier Oscars bekroonde Birdman is deze film niet alleen een streling voor het oog maar ook op technisch vlak een pareltje. Victoria is opgenomen in één lange, ononderbroken take van iets meer dan 2 uur. Nee, dat is niet uniek, maar wél indrukwekkend.

De film begint in een underground club in Berlijn, waar de Spaanse serveerster Victoria (gespeeld door de geweldige Laia Costa) zonder vrienden of kennissen alles aan het geven is op een stevige techno beat. In plaats van wat bij te slapen in haar café, loopt ze bij haar vertrek een groepje mannen tegen het lijf, die haar duidelijk willen versieren. Een paar tellen later lijkt het één van de mannen, Sonne (Frederick Lau), te lukken en nodigt hij haar uit om iets te gaan drinken op het dak van een hotel.

In de eerste helft van de film gebeurt er niet veel, om niet te zeggen niks. Niet dat de eerste helft slecht is, allesbehalve zelfs, maar door de romantische conversaties lijkt het op een afkooksel van de ‘Before’-serie van Richard Linklater. Maar de ietwat saaie eerst helft zorgt er wel voor dat de tweede helft des te intenser wordt. Als de romantische tête-à-tête tussen Sonne en Victoria in haar café onderbroken wordt, begint de thriller pas echt. Sonne en zijn vrienden hebben een meeting met een beruchte gangster (Andre M. Hennicke). Victoria besluit om chauffeur te spelen en begint zo aan de meest onvergetelijke nacht van haar jonge leven.

Desondanks de sterke prestaties van de cast, die veel van de dialogen geïmproviseerd hebben, is het het camerawerk van Grøvlen dat deze film zo uniek maakt en anders is dan andere films in zijn genre. De manier waarop Grøvlen de spanning in beeld brengt, de emotie van de personages vertaalt in zijn cinematografie (bijvoorbeeld paniekerige schokken als dat hun gemoedstoestand beschrijft) zorgt ervoor dat de kijker denkt dat hij deel uitmaakt van de groep en zelf een nagelbijtend spannende nacht beleeft.

Victoria is een dikke aanrader. Wie deze indrukwekkende film gezien heeft, snapt maar al te goed waarom ze bekroond is met 6 (zes!) Lola’s, de Duitse Oscars. Aan iedereen die deze film nog niet gezien heeft: You’re missing out on something.

8/10

Auteur: Joachim Cruysberghs – @iCruysberghs

2 gedachten over “Review: Victoria (2015)