Review: Bone Tomahawk (2015)

Sheriff Franklin Hunt: Say goodbye to my wife. I’ll say hello to yours.

bone-tomahawk

Regie: S. Craig Zahler – Jaar: 2015 – Cast: Kurt Russell, Patrick Wilson, Matthew Fox, Richard Jenkins, Lili Simmons – Genre: Avontuur, Western, Horror – Distributie: RLJ Entertainment

Als je niet kunt wachten op The Hateful Eight (ook met een besnorde Kurt Russell), kan deze western die leegte misschien opvullen. Ook al speelt de film niet in de Belgische cinemazalen, we willen hem je niet onthouden. Bone Tomahawk neemt twee heel verschillende genres en mixt deze tot een unieke film. Zo’n mix van genres werkt niet bij 99% van de hedendaagse films, maar gelukkig behoort Bone Tomahawk bij de overige 1%.

S. Craig Zahler laat met zijn regiedebuut zien wat Hollywood tegenwoordig mist: originaliteit. Het is dan ook geen typische Hollywoodfilm met overdreven special effects en actiescènes die je omverblazen, al is de cast wel Hollywood-waardig. Zoals het een goede western beaamt is het tempo traag en zijn de actiescènes beperkt. Het draait vooral om de dialogen, de setting en de soundtrack. En dat is bij Bone Tomahawk niet anders. Wat de film echter zo uniek maakt is de toevoeging van horror-elementen aan het westerngenre. Je moet geen jumpscares verwachten, maar eerder horror-elementen in de vorm van kannibalistische indianen, een beetje à la Wrong Turn.

In een dorpje dat afgesloten lijkt te zijn van de buitenwereld passeert er een mysterieuze vreemdeling (Buddy) die zich vreemd gedraagt. Wanneer er een conflict uitbreekt wordt Buddy neergeschoten en vliegt hij de gevangenis in. Dat hebben we allemaal precies nog ergens gezien. De lokale dokteres, mevrouw Samantha O’Dwyer (Lili Simmons), wordt door Sheriff Hunt (Kurt Russell, met één van de beste baarden uit de filmgeschiedenis) gevraagd om Buddy’s situatie ’s nachts op te volgen. De volgende morgen blijkt dat er een stalknecht vermoord is en dat Samantha & Buddy ontvoerd zijn. Een Indianen-expert zegt dat dat het werk geweest is van Troglodytes, een groep kannibalistische indianen die in een grot leven. De sheriff vormt een posse met meneer O’Dwyer (Patrick Wilson), lokale gentleman Brooder (Matthew Fox) en de stokoude deputy sheriff Chicory (Richard Jenkins) om Samantha te redden uit de handen van de Troglodytes.

bonetomahawk

Het is op z’n minst bewonderenswaardig te noemen dat een kleine studio als RLJ Entertainment deze namen kan casten. Russel speelt een charismatische en dappere sheriff, Jenkins zijn lieve & ietwat onhandige rechterhand en Wilson een man die ondanks zijn gebroken been alles op alles zet op zijn vrouw te bevrijden. Matthew Fox zet als arrogante maar intelligente gentleman zijn beste filmrol neer sinds jaren.

De film duurt met zijn 132 minuten misschien nét iets te lang -zoals de meeste westerns- maar voelt niet saai aan. De scènes zijn prachtig, het Oude Westen spat echt van het scherm af. De dialogen zouden uit een film van Tarantino geplukt kunnen zijn, wat zeker een pluspunt is. Zahler’s script is dan ook héél goed. Wat sommige mensen misschien kan afschrikken is de creatieve manier waarop de kannibalen hun slachtoffers meestal vermoorden. Eén bepaalde scène is echt gruwelijk, maar dat zorgt er natuurlijk wel voor dat de film memorabel is.

De film had 20 minuten korter gemogen want sommige scènes duren wat lang en gaan sommige kijkers misschien vervelen. Ondanks de lengte van de film, levert hij wel een succesvolle mix van twee genres af, met sterke personages, goede dialogen en creatieve moorden. Bone Tomahawk is geen hoogvlieger, maar wel een leuke film voor een vrije dag in het weekend.

7/10