Eamon Bailey: Knowing is good, but knowing everything is better.
Informatie
Regie: James Ponsoldt
Jaar: 2017
Cast: Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega e.a.
Genre: Drama
Distributie: Paradiso Home Entertainment
Recensie
Het gebrek aan privacy is een heet hangijzer sinds de komst van sociale media. Willen de internetgiganten ons leven gemakkelijker maken of gebruiken ze onze gegevens voor commerciële doeleinden? Onze privacy is allang niet meer heilig, zoveel is zeker. Met één muisklik kan elke overheid ter wereld exact zien wie je bent, waar je heengaat & wat je koopt. Dat is op z’n minst griezelig te noemen. The Circle probeert dit gebrek aan privacy op het grote scherm aan te kaarten, maar slaagt daar niet echt in. Met de snel veranderende technologie is het niet evident voor een Hollywood-film, vooral één die gebaseerd is op een boek uit 2013, om het publiek te boeien voor iets minder dan twee uur.
Mae Holland (Emma Watson) is een jonge vrouw die via een vriendin een job gekregen heeft bij de klantenservice van The Circle; een bedrijf dat veel wegheeft van Facebook. Het doel is om de cirkel compleet te maken: iedereen moet overal en altijd te volgen zijn op sociale media. Ze komt in een futuristisch kantoor terecht waar alles voor haar geregeld wordt; van eten tot feestjes. Zelfs de ziektekosten van haar vader worden betaald door oprichter Eamon Bailey (Tom Hanks). Bailey is een Steve Jobs-achtige goeroe die elke vrijdag in zijn coltrui & jeansbroek zijn personeel toespreekt. Zijn nieuwste revolutionaire uitvinding is een camera ter grootte van een knikker, die je overal ter wereld kan verstoppen om er HD-beelden mee op te nemen en de omgeving te analyseren. Mae besluit om als eerste werknemer volledig transparant te gaan en draagt 24/7 een zogenaamde SeeChange camera; Big Brother meets The Truman Show.
Als ze op een gegeven moment veel volgers, goedkeuring van haar bazen en liefde van haar collega’s krijgt wordt ze meer en meer één met de filosofie van het bedrijf; terwijl Bailey ondertussen nieuwe vragen en oplossingen naar voren: “Wat als we zouden kunnen stemmen via The Circle? En kunnen we geen voortvluchtigen opsporen met onze smartphones?” Mae laat zien dat ieder persoon op aarde binnen de 20 minuten opgespoord kan worden. The Circle is een technothriller die de kijker vraagt in welke maatschappij ze willen leven. Als mensen ervan overtuigd zijn dat ze ALLES moeten delen gebeuren er foute dingen. De film speelt misschien niet in op emotie of vertelt niks nieuws, maar laat je nog eens extra nadenken over de gevaren van sociale media. Het spijtige is dat andere films of series dat al gedaan hebben, maar dan op een betere manier. Denk daarbij vooral aan de serie Black Mirror, het meesterwerk van Charlie Brooker.
-
6/10
-
5/10
-
6/10
-
6/10
SAMENGEVAT
The Circle zou beter af zijn geweest met minder afwisselende acteerprestaties (van nevenpersonages) en een duidelijker einde waarbij de boodschap van de film niet verloren gaat. De film biedt stof tot nadenken maar een moderne versie van Orwell’s 1984 kan je ‘t echt niet noemen. Daarvoor is het plot te geforceerd en het einde te zwak. Emma Watson zet zoals altijd een degelijk en geloofwaardig personage neer. Maar Tom Hanks casten in een bijrol? Dat is gewoon vreemd.
De film was een aaneenschakeling van ideeën die waarover ontwikkelaars van Facebook, Twitter, Snapchat en andere privacy bedreigende systemen fantaseren, maar er was enkel veel gebrabbel te zien.
Ik heb het einde van de film niet gehaald. Om snel te vergeten.