TV Review: The Night Of (2016)

WHAT HAPPENED

the-night-of-poster

Bedenker: Richard Price, Steven Zaillan – Jaar: 2016 – Cast: Riz Ahmed, John Turturro, Michael Kenneth Williams, Paul Sparks, e.a. – Genre: Misdaad, Drama – Distributie: HBO (NL)

Toen ik in 2012 las dat James Gandolfini in een nieuwe HBO-serie ging schitteren, was mijn interesse meteen gewekt. Het zou zijn terugkeer bij de kabeltelevisiezender betekenen. Van 1999 tot 2007 nam hij er de rol van beruchte maffiabaas Tony Soprano voor zijn rekening. De pilootaflevering was al gefilmd maar Gandolfini overleed helaas onverwacht in 2013. Het bleef stil rond de serie en even het leek het of hij het levenslicht nooit zou zien. HBO vond het echter een mooi eerbetoon voor de overleden acteur om de serie toch een kans te geven. Robert De Niro zou hem vervangen maar kon uiteindelijk niet vanwege andere filmverplichtingen. Vier jaar later is de achtdelige miniserie af, met John Turturro als John Stone, de rol die weggelegd was voor Gandolfini. En ik zeg het nu al: dit is de beste misdaadserie die je dit jaar gezien zal hebben.

In The Night Of zien we de jonge Pakistaans-Amerikaanse student Nasir Khan (Riz Ahmed) die zich klaarmaakt voor een avondje uit. Nasir (of Naz) is een doodgewone, teruggetrokken student die nog bij zijn ouders in Queens woont. Wanneer een vriend laat weten dat hij niet kan rijden, besluit Naz de taxi van zijn vader te ‘lenen’ en zelf richting het feestje te vertrekken.

Onderweg moet hij verschillende mensen uit de taxi zetten (“Sorry, dit is niet mijn taxi, ik weet niet hoe ik het ‘in-dienst’ lampje moet uitzetten…”), tot er een mysterieuze dame instapt. Naz laat haar geloven dat hij wel degelijk een taxichauffeur is en rijdt even met haar rond. De twee hebben een klik en Naz accepteert haar uitnodiging om mee naar haar appartement te gaan. Daar komt hij te weten dat ze Andrea (Sofia Black-D’Elia) heet, neemt hij de drugs die zij hem aanbiedt, speelt hij Finger Roulette met een vlijmscherp keukenmes en belandt hij uiteindelijk met haar in bed.

Enkele uren daarna wordt Naz wakker op de zetel. Hij wil terug naar huis gaan en slentert naar boven om afscheid te nemen van Andrea, die tot zijn schrik levenloos in een grote plas bloed in bed ligt. Hij kan zich niets meer herinneren. Paniekerig vlucht hij uit het appartement en rijdt weg met de taxi, om enkele straten verder gearresteerd te worden voor een verkeersovertreding. Die nacht wordt Nasir Khan beschuldigd van een moord die hij al dan niet gepleegd heeft en krijgt hij hulp van advocaat John Stone (John Turturro).

rs-248568-riz-ahmed-night-of-interview

Riz Ahmed (bekend van Nightcrawler!) speelt zijn rol als jonge moordenaar zonder zelfvertrouwen steengoed. Hij zorgt dat zijn personage een mooie transformatie van een bange kerel naar een bom van zelfvertrouwen doormaakt. Ook John Turturro vult de rol van Gandolfini als onderdrukte advocaat fantastisch in. Acteurs en actrices uit andere HBO-series komen ook aan bod, bijvoorbeeld Janice (Aida Turturro) uit The Sopranos en Chalky White (Michael Williams) uit Boardwalk Empire. Leuk om te zien. De dialogen voelen zo natuurlijk en menselijk aan dat je vergeet dat je naar een serie zit te kijken.

Het feit dat er gewerkt wordt met vrij onbekende acteurs zorgt ervoor dat de serie leuker wordt om naar te kijken. Het verhaal is niets nieuw, we hebben het allemaal al eens gezien in andere politieseries. Maar het is de manier waarop schrijvers en bedenkers Richard Price (The Wire) en Steven Zaillian (Schindler’s List, The Girl With The Dragon Tattoo, American Gangster) het Amerikaans rechtssysteem in beeld brengen dat deze serie zo geweldig maakt. Het is duidelijk dat Zaillian in het verleden een aantal keer met David Fincher heeft samengewerkt, The Night Of komt dicht in de buurt van het geniale werk van de regisseur. We zien geen prachtige landschappen of CGI, wel koude cellen, versleten politiekazernes en het kille straatbeeld van New York. Cinematograaf Robert Elswitt gebruikt zowel snelle cuts tijdens een spannende conversatie als tracking shots tijdens Naz zijn besef van de hele situatie. De kwaliteit druipt ervan af.

The Night Of overtuigt vooral door zijn cinematografische kwaliteiten met een grandioos scenario, sterke beelden, en bijzonder overtuigende acteurs. Het verhaal mag dan al wel vaker gebruikt zijn, wij storen ons er absoluut niet aan. Het niveau zakt wel een beetje weg tijdens sommige afleveringen, wat niet wil zeggen dat je zal willen afhaken. The Night Of blijft boeien. Helaas hebben we het gevoel dat deze serie onder de radar van het grote publiek blijft. Dat is enorm jammer. Het is lang geleden dat we iets van dit kaliber op het kleine scherm gezien hebben. En nu de geruchten van een tweede seizoen de ronde doen móét je wel beginnen te kijken. 🙂

8,5/10