Review: Sausage Party (2016)

Twink: Once you see that shit, it’ll fuck you up for life. Good luck! Have fun!

SAPTY_DOM_DIGITAL_12.indd

Regie: Greg Tiernan, Conrad Vernon – Jaar: 2016 – Cast: Seht Rogen, Kristen Wiig, Jonah Hill, Michael Cera, James Franco, Edward Norton, Selma Hayek, e.a. – Genre: Animatie, Avontuur, Komedie – Distributie: Universal Pictures International (NL)

Seth Rogen vond blijkbaar dat het animatie genre nood had aan verfrissing. Verfrissing in de vorm van een R-rated animatiefilm met seksistische en grove moppen waar zelfs de makers van South Park niet aan zouden durven denken. Door de absurde en donkere aard van de film duurde het acht(!) jaar tot hij door een studio werd opgepikt. We geloofden bijna dat het om een hoax ging omdat het project zo lang in ontwikkeling was. Maar niets is minder waar, Sausage Party speelt vanaf 28 oktober in de zalen. Het lijkt misschien allemaal op een uit de hand gelopen grap, maar dan wel een verdomd goeie.

Het kan niet anders dat Seth Rogen, Evan Goldberg en Jonah Hill stoned waren tijdens het bedenken van het concept: “Pratende knakworstjes komen erachter wat er gebeurt als ze gekocht worden en moeten vluchten voor hun dood!”. We volgen dus het worstje Frank en broodje Brenda die samen met duizenden andere producten in de lokale Shopwell-winkel leven. De twee staan al even naast elkaar en hebben een relatie opgebouwd, ze kunnen niet wachten om ‘in elkaar te glijden’. Alle producten denken dat ze naar het Hiernamaals gaan als ze gekozen worden door de Goden (lees: mensen), hét paradijs voor voedsel.

Wanneer een klant een potje honingmosterd terugbrengt naar de winkel, vertelt het getraumatiseerde potje wat de Goden doen met hun producten in het Hiernamaals. Terwijl hij dat doet wordt hij samen met Frank, Brenda en een hoop andere producten gekocht. Niemand is onder de indruk van zijn verhaal en doet alsof er niets aan de hand is. Honingmosterd stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen en pleegt zelfmoord door uit de kar te springen. De mislukte reddingspoging van Frank en Brenda zorgt ervoor dat zij ook uit de winkelkar gevallen zijn. Samen met een Joodse bagel en een Israelisch stuk flatbread gaan ze op zoek naar hun rayon en de waarheid over de Goden. Wat volgt zijn seksgrappen, lugubere scènes en nét iets teveel food puns.

maxresdefault

Mocht je het nog niet door hebben, Sausage Party is de meest kindonvriendelijke animatiefilm ooit. De makers steken de draak met de brave familiefilms van Pixar en Disney, zo dragen de personages witte handschoentjes (Mickey Mouse), draait heel hun leven rond één liedje en hebben objecten een geheim leven waar de mens niets vanaf weet.  Nummerplaten lezen Dixar en de slechterik is een vaginale douche die een multivitaminen drankje pijpt om zijn sappen te absorberen. Het is dus absoluut niet de bedoeling om Sausage Party serieus te nemen, ook al komen er soms wel serieuze thema’s aan bod. Spotten met religie, het Israelisch-Palestijns conflict en leven na de dood zijn zaken waaraan je je mag verwachten. Niet leuk voor sommigen, hilarisch voor anderen.

Een groot minpunt aan de film is dat het middenstuk belachelijk saai is. Met het liedje in het begin wordt direct de aandacht van de kijker getrokken en hetzelfde gebeurd in de ‘what-the-fuck-am-I-watching’ food porn eindscène (Echt, meest bizarre scène uit een animatiefilm óóit). Maar ja, dat middenstuk kon véél beter. Misschien eens wat raad vragen bij concurrent Dixar/Pixar, Seth?

Sausage Party is de meest fucked up animatiefilm die je ooit zal zien. Toegegeven, het verhaal kon beter en de humor wordt wat afgezaagd na een half uur. Dat betekent niet dat de film niet grappig want dat is hij zeker en vast wel. De humor zit vaak net op het randje en het stereotype dat een animatiefilm een moraal móét hebben en voor het hele gezin móét zijn is weggevaagd. Wij van Fresh Bananaz hebben in ieder geval zin in meer R-rated animaties, met misschien een iets beter verhaal en afwisselende humor. En ook: We weten niet of de makers het zo bedoeld hebben maar sommige dingen zijn misschien grappiger onder invloed van… een bepaalde (il)legale plant.

7/10

Just to be sure, Fresh Bananaz promoot druggebruik niet en kan op geen enkele wijze verantwoordelijk of aansprakelijk gesteld worden voor het gedrag van een lezer.

2 gedachten over “Review: Sausage Party (2016)