Review – Captain America: Civil War (2016)

Tony Stark: So, you’re the Spiderling. Crime-fighting Spider. You’re Spider-Boy?

Spider-Man: S-Spider-Man.

Tony Stark: Not in that onesie, you’re not.

Spider-Man: It’s not a onesie.

images (1)

Regie: Anthony Russo, Joe Russo – Jaar: 2016 – Cast: Chris Evans, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Sebastian Stan, Anthony Mackie, Elizabeth Olsen, – Genre: Actie, Avontuur – Distributie: Walt Disney Motion Pictures

2016 lijkt wel hét jaar van het superheldengenre en dat zal Marvel geweten hebben. Zij brachten dit jaar andere toppers uit zoals Deadpool en Ant-Man en ook de langverwachte X-Men: Apocalypse draait eind deze maand in de zalen. Dat in tegenstelling tot DC Comics & Warner Bros, die een enorm groot verlies kenden met Batman v Superman. Waarschijnlijk hopen ze een deel van dat verlies op te halen met één van de meest verwachte films van 2016: Suicide Squad. Kan Captain America: Civil War zich stand houden tussen al deze superheldenfilms?

De broers Russo, die ook de eerste twee Captain America’s regisseerden, kruipen opnieuw in de regisseursstoel voor Civil War (AKA Avengers 2.5). En dat bleek een grote uitdaging, want het derde deel in de serie moet het grote publiek klaarstomen voor de solofilm van Black Panther én een nieuwe Spider-Man (ja, weeral). In Civil War volgen we niet alleen Captain America maar een hele ensemble van superhelden. In de openingsscène zit een deel van het Avengers-team de bad guy Crossbones achterna, spijtig genoeg eindigt de missie in een bloedbad en vallen er burgerslachtoffers. Na de zoveelste ramp (New York, Washington & Sokovia) veroorzaakt door The Avengers, heeft de overheid er genoeg van en ze besluit de Sokovia Accords af te sluiten, waarin staat dat The Avengers enkel in actie mogen schieten als de Verenigde Naties hen dat vragen.

Door dit akkoord wordt het team opgesplitst: Tony Stark (Robert Downey Jr.) is vóór inmenging van de overheid, vooral na een ontmoeting met de moeder van een slachtoffer in Sokovia. Collega Steve Rogers (Chris Evans) tekent niet, omdat hij denkt dat men misbruik gaat maken van het systeem. Team Iron Man & Team Cap zijn bij deze geboren. Als er tijdens een ceremonie een aanslag op het leven van de koning van Wakanda wordt gepleegd, is hoofdverdachte nummer 1 The Winter Soldier. Het is vooral de jacht op deze voormalige vriend van Steve Rogers die de gemoederen doet verhitten.

119637
Team Cap (Captain America, Falcon, Scarlet Witch, Winter Soldier & Clint) vs. Team Iron Man (Iron Man, Black Widow, War Machine, Vision, Black Panther)

Aan personages geen gebrek in deze film, de makers weten voldoende focus te leggen op de hoofdpersonages én er ook voor te zorgen dat elke andere superheld een volwaardig personage is. Van Black Panther tot de puberale Spider-Man, ze krijgen allemaal een eigen aandeel in de film. Vooral Spider-Man werkt erg goed, hij brengt humor en een tikkeltje naïviteit in het serieuze en volwassen team. Het verhaal is niet heel ingewikkeld maar beide kanten hebben wel hun argumenten. Dit wist Marvel maar al te goed, ze hebben hier namelijk een leuke marketingcampagne aan gekoppeld: #TeamIronMan vs #TeamCap. De strijd barstte dus ook los op sociale media: iedereen die een tweet verzond met hun favoriete hashtag, kreeg (als ze een Engelse naam hadden) een gepersonaliseerd filmpje toegestuurd van één van de personages uit het andere team om te zeggen hoe slecht hun keuze wel niet is.

Helaas heeft de film ook zijn mindere kanten, bijvoorbeeld dat de villain van dienst Baron Zemo zo erg op de achtergrond staat dat zijn toevoeging overbodig aanvoelt. Ook de overtuiging van Captain America om zijn vriend Bucky te helpen -en zich zo tegen een deel The Avengers te keren- is overdreven. Met zijn 147 minuten is de film wat aan de lange kant, voor mij mocht het véél korter. De film vraagt ook enige voorkennis van Steve Rogers en de rest van het Avengers-team. Houd dit in gedachten. Maar deze minpunten worden grotendeels overschaduwd door de pluspunten, zoals het alom gekende gebruik van Marvel-humor en de perfecte choreografie in de vechtscènes.

Civil War is een ideale mix van emotie, vriendschap, actie en humor. Na de confrontatie op het vliegveld van Leipzig verliest de film zijn tempo, dat is jammer. De film kan voor nieuwkomers ook erg verwarrend zijn, maar als je alle Marvel films gezien hebt kan je waarschijnlijk alleen maar concluderen dat dit één van de beste is. Dit is een voorbeeld van hoe superheldenfilms op grote schaal gemaakt moeten worden én een perfecte opbouw naar films die volgen, zoals Spider-Man: Homecoming, Black Panther en Avengers: Infinity War 1 & 2. En oh ja, Team Iron Man FOR THE WIN! 👊🏻

7/10

#TeamCap of #TeamIronMan? Voor wie kies jij?

3 gedachten over “Review – Captain America: Civil War (2016)