Review: Demolition (2016)

Davis: Dear Champion Vending Company: I put five quarters in your machine and proceeded to push B2, which should have given me peanut M&M’s. Regrettably, it did not. I found this upsetting, as I was very hungry, and also my wife had died ten minutes earlier.

Regie: Jean-Marc Valée – Jaar: 2016 – Cast: Jake Gyllenhaal, Naomi Watts, Chris Cooper, Judah Lewis – Genre: Drama – Distributie: Fox Searchlight Pictures

Jake Gyllenhaal die zijn vrouw verliest in een tragisch verkeersongeval… Wacht, hebben we dat niet al ergens anders gehoord? Jawel, in Southpaw maakte zijn personage precies hetzelfde mee. Al kruipt Gyllenhaal’s personage dit keer niet terug in de boksring. In Demolition koopt hoofdpersonage Davis, 10 minuten na de dood van zijn vrouw, een zakje M&M’s. Het feit dat dit zakje in de automaat blijft steken zorgt ervoor dat hij een langdurige briefwisseling begint met de secretaresse van de fabrikant van de automaat. Een perfect begin van een alternatief verwerkingsdrama, toch?

Demolition is de nieuwste film van regisseur Jean-Marc Valée, die enkele jaren geleden verschillende Oscars won voor Dallas Buyers Club. Met die film bewees hij dat hij heer en meester is in het neerzetten van persoonlijke en meeslepende drama’s. Demolition is daar opnieuw een mooi voorbeeld van. Davis Mitchell geraakt de weg kwijt wanneer hij zijn vrouw verliest bij het eerder genoemde verkeersongeval. Hij werkt voor zijn schoonvader Phil in een investeringskantoor en woonde samen met zijn vrouw in een ultramodern huis. Deze dingen passen echter niet bij hem, ze kwamen voort uit zijn relatie met zijn vrouw.

Daarom gaat Davis op zoek naar een nieuwe identiteit. Hij neemt het goedbedoeld advies van zijn schoonvader iets te letterlijk: ‘Om iets te kunnen repareren, moet je het eerst slopen.’ Enkele minuten later heeft Davis een sloophamer aangeschaft en begint zijn huis kort en klein te slaan. Ook zijn professioneel leven boeit hem nog weinig, wat de reeds verslechterde relatie met zijn schoonvader geen goed doet. Ondertussen zoekt hij nieuw intiem contact met Karen Moreno (Naomi Watts), een wietrokende secretaresse van een automatenfabrikant. Ze blijkt een moeilijke relatie te hebben met haar werkgever terwijl haar zoon Chris (Judah Lewis) worstelt met zijn geaardheid.

281

Het verhaal klinkt misschien heavy, maar dat is het absoluut niet. Vallée neemt gelukkig een prettig gestoorde bocht naar links en wisselt af tussen grappige scènes en rouwscènes. Als er één woord is om deze film te omschrijven, is het ‘bizar’. Dat zorgt ervoor dat deze film perfect in het rijtje past bij twee van Gyllenhaal’s laatste films, Nightcrawler en Enemy. (Allebei toppers trouwens, zeker en vast aanraders!).

Ook hier laat Gyllenhaal zich van zijn beste kant zien. Hij komt grappig uit de hoek, vooral tijdens een conversatie met de crossdressing puber Chris over zijn seksualiteit. Tegenspeelster Naomi Watts en vader Chris Cooper spelen hun rol ook meer dan uitstekend, maar de 14-jarige Judah Lewis was voor mij de grootste verrassing. Hij acteert al sinds hij vier jaar oud was en hij verdient volgens mij DRINGEND zijn grote doorbraak. Laten we hopen dat dat voor hem Demolition was.

Het ene moment weet Vallée je ontroeren, terwijl hij het andere moment een glimlach op je gezicht tovert. Dat is het mooie aan deze film, hij wijkt af van zijn genreclichés en zorgt voor een frisse film die aantoont dat drama’s niet per sé weemoedig hoeven te zijn. De boodschap die deze film meegeeft is dat het leven te kort is om voorbij te laten gaan zonder écht te leven. Het is die boodschap die we in deze tijden van prestatiedruk en angst misschien beter moeten onthouden. Als het even niet goed gaat, laat de sloophamer dan door je huis vliegen.

7/10

6 gedachten over “Review: Demolition (2016)

1. Zonder de film gezien te hebben – waar ik wel benieuwd naar ben – vind ik Jake steeds beter worden. Tot nu toe vind ik hem in Nightcrawler het beste. Daar had hij op zijn minst een Oscarnominatie verdiend. Hij leeft zich zeer goed in in zijn rollen en wordt langzaam aan een grote meneer. Hulde!

2. Gyllenhaal is een hele sterke acteur die inderdaad hele fijne, vaak zorgvuldige, keuzes maakt. Heb hier al veel goede dingen over gehoord maar heb hem helaas nog niet gezien.

N.B. Gyllenhaal verloor zijn vrouw in Southpaw niet door een verkeersongeluk 🙂