Review: Dirty Grandpa (2016)

fin04_dirtygrandpa_cigar_25x38

Regie: Dan Mazer – Jaar: 2016 – Cast: Robert De Niro, Zac Efron, Aubrey Plaza, Zoey Deutch, Julianne Hough, Dermot Mulroney – Genre: Komedie – Distributie: Lionsgate

De oversekste grappen die het personage van De Niro uit zijn mouw schudt zijn níét grappig. Echt niet. Ze toveren zelfs geen klein glimlachje op ons gezicht. Wat dan weer wél grappig is, is dat de 73-jarige acteur zijn handtekening neergekribbeld heeft voor de hoofdrol in Dirty Grandpa. Wij schamen ons diep in zijn plaats. Dat hij thuis twee Oscars heeft staan zou je door deze film niet in de verste verte durven vermoeden. Dit is het dieptepunt van zijn carrière. Maar dames en heren, wees gerust, Zac Efron is ook van de partij. Joepie! Helaas is deze film ook voor hem een absoluut carrièredieptepunt…

In deze roadmovie neemt opa Dick (Robert De Niro) zijn kleinzoon (Zac Efron) mee op een avontuur om hem te verlossen van zijn naderend huwelijk. Eén dag na de begrafenis van zijn vrouw wilt Dick naar Daytona, om daar na 15 jaar nog eens goed van bil te gaan. Tegen zijn zin moet kleinzoon Jason hem daarheen rijden en zo gaat het duo op pad. De twee komen al vrij snel een paar knappe dames tegen, Lenore & Shadia (Zoe Deutch). Dick is vastberaden om Lenore in bed te krijgen, terwijl zich voordoet Jason als een mislukte fotograaf voor het TIME-magazine om indruk te maken op Shadia. Wat volgt is een pijnlijk avontuur vol grappen en grollen over seks, drugs en een paar overbodige scènes met drugsdealer Pam (Jason Mantzoukas).

Opa Dick vindt dat zijn kleinzoon zich wat meer mag amuseren in plaats van de ideale schoonzoon te spelen. Daarom laat hij zijn kleinzoon hij op een avond crack roken terwijl ronddanst met een knuffelbeer G-string. Enkele uren later wordt hij opgepakt voor pedofilie en moet hij the morning after Facetimen met zijn vriendin, ouders en hun Rabbijn. Dat allemaal terwijl er een swastika van penissen op zijn voorhoofd getekend staat. Zoals eerder gezegd, de racistische en vaak seksuele grappen zijn (volgens mij) niet grappig. De personages zijn nog slechter uitgewerkt dan de platte humor. Dick zou een ex-Para zijn, wat moeilijk te geloven is aangezien hij op zijn oude dag een marginale oude vent is die alleen maar aan seks en drugs denkt.

robert-deniro-zac-efron-zoom-a3a0cdac-60e6-4a6a-bdd7-16e5b968ba90

Met zijn anderhalf uur duurt de film te lang, zeker gezien zijn verhaal dat héél snel verteld is. Het stelt niks voor en is vooral flauw, hersenloos, voorspelbaar, saai en langdradig. Bottom line: “Opa wilt neuken, neuken, neuken!” De humor is van een bijzonder laag niveau en de personages zijn stuk voor stuk cliché stereotypen, van de domme drugsdealer tot de achterlijke politieagenten.

Eerlijk is eerlijk, het vrouwelijk schoon in deze film compenseert een groot deel van de minpunten. Maar hun acteerprestaties zijn barslecht, dus veel bijdragen aan de film doen ze uiteindelijk ook niet. Net als Zac Efron, die helemaal niet goed acteert in deze film. De Niro kan soms nog grappig uit de hoek komen maar hij zou zich moeten schamen dat hij deze rol heeft aangenomen. Van The Intern naar DIT?! Fun op de set zorgt duidelijk niet voor een leuke film. De grappige momenten zijn dan ook op één (middel)vinger te tellen.

Avoid at all costs. Meer wil en kan ik hier niet over zeggen.

2/10