Review: The Nice Guys (2016)

Holland March: Look on the bright side. Nobody got hurt.

Jackson Healy: People got hurt.

Holland March: I’m saying, I think they died quickly. So I don’t think they got hurt.

timthumb.php

Regie: Shane Black – Jaar: 2016 – Cast: Russell Crowe, Ryan Gosling, Angourie Rice, Matt Bomer e.a. – Genre: Actie, Avontuur, Misdaad – Distributie: Belga

Hoewel dit nog maar zijn derde film als regisseur is, is Shane Black al geruime tijd actief in Hollywood. Hij werd bekend als scenarioschrijver van o.a. de Lethal Weapon-franchise, Last Action Hero en The Last Boy Scout. In 2005 maakte hij zijn regiedebuut met de bijzonder originele, grappige en ingenieuze film-noir Kiss Kiss, Bang Bang. (Aanrader!) Drie jaar geleden schreef en regisseerde hij Iron Man 3. Hij heeft dus al aardig wat titels op zijn palmares staan. Fans van zijn werk weten waaraan je een Shane Black-film herkent: scherpe dialogen en heerlijke humor. Die elementen ontbreken bij The Nice Guys natuurlijk ook niet.

In The Nice Guys keren we terug naar het Los Angeles van 1977. De dood van de populaire pornoactrice Misty Mountains is slechts het begin van een labyrinth-achtig plot, waar het pad van de luie en cynische privédetective Holland March (Ryan Gosling) kruist met dat van huurling Jackson Healy (Russell Crowe). Ze moeten, met tegenzin, samenwerken in een zoektocht naar het vermiste meisje Amelia. Wanneer een paar maffioso ook geïnteresseerd blijken te zijn in Amelia wordt de zaak knap lastig voor de twee Nice Guys.

Ze moeten zich overeind zien te houden in een grimmige wereld vol met louche gangsters, zeemeerminnen en ministers met dubbele agenda’s. Gelukkig worden ze bijgestaan door March zijn 13-jarige dochter, Holly (zeer sterk neergezet door Angourie Rice). Zij lijkt soms meer geschikt voor het detectivewerk dan haar vader, al is het maar door haar scherpzinnigheid en memorable one-liners.

e7006b9

Om met de deur in huis te vallen: Deze film is niet zo goed als Kiss Kiss, Bang Bang. Hij komt zelfs niet in de buurt van de genialiteit van Black’s regiedebuut. Al hebben ze wel gelijkenissen: het zijn allebei neo-noir en buddy-cop films met verschillende knipoogjes naar genreklassiekers. De een slaagt daar wat beter in dan de ander. De humor is in The Nice Guys wel goed, maar het is geen comedy classic. Dat hoeft het ook helemaal niet te zijn. Ik zou graag geweten hebben hoe deze film zou zijn zonder grappen en grollen, een pure misdaadthriller dus. Want de actiescènes gaan een beetje verloren bij de focus op humor. Ryan Gosling heeft blijkbaar wel een talent voor fysieke komedie. Hij valt regelmatig van gebouwen en overleeft het op miraculeuze wijze. Grappig om te zien. Russell Crowe’s personage moet het meer van zijn sarcastische en ironische dialogen hebben. Dat past ook beter bij zijn soort personage.

Het scenario zou eigenlijk wel geschreven kunnen zijn door de Coen-brothers of Quentin Tarantino, de sfeer doet denken aan eerder werk van Guy Ritchie als Snatch. Misschien zijn er soms iets té veel plot points die onnodig waren en konden de actiescènes een tikkeltje beter. De soundtrack is voorspelbaar, zo begint de film met The Temptations ‘Papa Was a Rolling Stone’, om aan te tonen hoe de twee mannen zich voelen. Eindigen doet het met ‘Love and Happiness’ van Al Green om precies dezelfde reden. In het overbrengen van het tijdsbeeld van de seventies is Black zeker geslaagd. De pornosfeer van het L.A. van de jaren zeventig spat van het scherm door de vele snorren, foute discomuziek, en het feit dat iedereen continu een sigaret in de mondhoek heeft hangen.

Black heeft het buddy cop-genre op een geslaagde manier terug tot leven gewekt. Hij is onderhoudend en één van de meeste entertainende films van 2016, tot nu toe. Begrijp me niet verkeerd, een echte TOPfilm ga je niet te zien krijgen. Dus leg je verwachtingen niet té hoog. En oké, je ziet geen episch gevecht tussen Iron Man en Captain America op een luchthaven, maar wel Russell Crowe die Ryan Gosling’s arm breekt. Zo zie je dat er meer bestaat dan superheldenfilms en sequels. Hollywood, take note: Meer van dit, IETS minder Marvel. Willen we dat afspreken?

7,5/10

2 gedachten over “Review: The Nice Guys (2016)

1. Ik was ook wel gecharmeerd van deze film. Even iets anders tussen al het superheldengeweld! Ik heb Kiss Kiss Bang Bang nog niet gezien, maar staat zeker op mijn lijstje om binnenkort te bekijken!