TV Review: Callboys (2016)

Wes: ‘Denk dat Sandra efkes niet kan antwoorden, Hugo.’

callboys

Regie: Jan Eelen – Jaar: 2016 – Cast: Matteo Simoni, Stef Aerts, Rik Verheye, Bart Hollanders, e.a. – Genre: Komedie, Drama

De kans dat je nog nooit van Randy Paret of zatsuballen gehoord hebt, lijkt mij belachelijk klein. De nieuwe serie van Jan Eelen kwam gisteren met een straffe plottwist aan zijn einde. Het leek even of heel Vlaanderen had afgestemd op de zender VIER. Eelen zorgt er altijd voor dat zijn programma’s blijven hangen in het collectief geheugen van TV-kijkend Vlaanderen. Perfecte voorbeelden hiervan zijn In De Gloria en Het Eiland, volgens mij de grappigste reeksen uit de Vlaamse tv-geschiedenis. Dat is bij Callboys niet anders. De one-liners, memorabele scènes en excentrieke personages zijn ook deze keer van de partij. En hoe.

In Callboys volgen we het verhaal van gigolo’s Jay (Rik Verheye), Devon (Matteo Simoni) en Wes (Stef Aerts) die samen met hun secretaris Randy (Bart Hollanders) op de bovenverdieping van een consultingbureau leven. Ze runnen een escortbureau genaamd Callboys. Devon heeft een meeting geregeld met Wendy en Fonda van Maverick, een bedrijf dat seksspeeltjes verkoopt. De mannen moeten een afdruk van hun penis maken, die dan omgetoverd wordt tot een gepersonaliseerde dildo. Die dildo’s kunnen ze verkopen om extra inkomsten te verkrijgen.

Wes houdt zich erbuiten, hij heeft een oogje op Fonda en doet alles eraan om haar te imponeren. Na een mislukte date met Fonda bestelt hij 1.500 dildo’s en stopt hij met escort. Randy neemt zijn plaats in. Het gaat snel van kwaad naar erger als ze beseffen dat ze zwaar in de schulden zitten. Wat volgt zijn benarde situaties en plottwisten, gebracht op een manier zoals alleen Eelen dat kan. Als Callboys één ding bewijst, is het dat het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is.

callboys-cover-2

Wat de serie eigenlijk zo fantastisch maakt, zijn de personages. De Limburgse Devon en de West-Vlaamse Jay zorgen elke aflevering opnieuw voor de meest grappige scènes, terwijl Wes vaak meer dramatische scènes voor zijn rekening neemt. En Randy… Ja, die zit tussen grappig & dramatisch in. Hun acteerprestaties zijn top en de dialogen tussen de heren zorgen meestal voor hilarische scènes. Meestal. Sommige scènes zijn zo onnodig lang en saai dat ze de vaart uit bepaalde afleveringen halen. Het tempo ligt dan ook niet hoog bij de Callboys. Soms had ik het gevoel dat de serie nergens heenging, dat is jammer.

Waar Het Eiland nog iet of wat geloofwaardige personages had, zijn de gigolo’s pure stereotypen. Maar ik heb het gevoel dat dat net bijdraagt tot het succes van deze serie. Eelen deinst er niet voor terug om referenties naar zijn ouder werk te verwerken in dit verhaal. Het consultingbureau waar de Callboys hun pand hebben is van Hanz ‘Is da verplicht?‘ Rimmer uit Het Eiland. De dagtrippers uit In De Gloria zijn ook even van de partij. Het breken van de vierde wand en de splitscreen transities zijn duidelijk afgekeken van House of Cards en Fargo maar die technieken passen wel in het sfeertje.

Het einde vind ik het grootste minpunt van de hele serie. Die hele laatste aflevering had zoveel beter kunnen zijn. Blijkbaar was er bij het begin van het filmen nog geen einde geschreven, daarom voelt het nu allemaal wat rushed en bizar aan. Het sloeg (naar mijn mening) nergens op en het bracht totáál geen meerwaarde. Een tweede seizoen na deze rare wending is voor mij dan ook niet meer nodig. Jan Eelen, what the fuck were you thinking?!

Of je nu fan bent van de typische Eelen-humor of niet, slecht zal je Callboys waarschijnlijk niet vinden. Naast de grappige momenten is er ook plaats voor tragedies, banaal drama en onverwachte wendingen. Het trage tempo en soms wat mager plot vergeet je snel als je de personages leert kennen en hun one-liners keer op keer zal willen herhalen. Maar ik zeg het nu al: het einde is zo’n love it or hate it-discussie à la finale Sopranos en Lost. Ik zit spijtig genoeg in het hate it-kamp. Laat dat je echter niet afschrikken om te beginnen kijken. Ik onthoud vooral dat een nijlpaard níét voor de clit is en dat extensions ook bij schaamhaar gebruikt worden.  😉

7,5/10

Benieuwd naar de serie? Hij is integraal te herbekijken op de site van VIER! Laat weten wat je ervan vind in een reactie.

4 gedachten over “TV Review: Callboys (2016)