Review: Steve Jobs (2015)

Steve Wozniak: What do you do? You’re not an engineer. You’re not a designer. You can’t put a hammer to a nail. I built the circuit board! The graphical interface was stolen! So how come ten times in a day I read Steve Jobs is a genius? What do you do?

Steve Jobs: Musicians play their instruments. I play the orchestra.

Regie: Danny Boyle – Jaar: 2015 – Cast: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Jeff Daniels – Genre: Biografie – Distributie: Universal Pictures

De kans is -denk ik- redelijk groot dat deze recensie gelezen wordt op een iDevice of een Mac. Hij is in ieder geval geschreven op een MacBook Pro, één van de paradepaardjes van Apple. Steve Jobs is ondertussen al 5 jaar dood maar zijn bedrijf blijft het het goed doen onder leiding van Tim Cook. Na de bekritiseerde biopic van Jobs uit 2013 met o.a. Ashton Kutcher is er vorig jaar een nieuwe verschenen, genaamd Steve Jobs (of wat had u gedacht?). De film werd goed onthaald maar viel serieus tegen in de box-office. Hij is wel genomineerd voor 2 Oscars, in de categorieën beste hoofdrol en beste bijrol. En of hij een grote kans maakt om te winnen? Volgens mij wel.

Het was helemaal niet makkelijk voor Danny Boyle om amper twee jaar na de eerste een succesvolle tweede film over Jobs te maken. Dat is vooral te merken aan de weinige bezoekersaantallen in de cinema. Mensen zaten blijkbaar niet echt te wachten op een tweede biopic over Steve Jobs. ‘Think Different’ zal Boyle gedacht hebben, want je kan dit niet echt een biopic noemen. We zien Jobs en de meest belangrijke mensen in zijn leven enkel vlak voor het begin van drie productlanceringen: De Macintosh (1984), de eerste computer van Jobs’ nieuwe bedrijf NeXT (1988) en tenslotte de iMac (1998). Hij voert heftige en confronterende discussies vlak voor hij het podium op moet. Die discussies geven de film een aangenaam tempo en ze laten zien hoe cynisch en arrogant Jobs eigenlijk was. Wel vervelend is dat steeds dezelfde personen opduiken vlak voor zijn legendarische presentaties: Jobs’ rechterhand Joanna Hoffman (Kate Winslet); Apple’s medeoprichter Steve Wozniak (Seth Rogen), die steeds om dankbetuigingen smeekt; directeur John Sculley (Jeff Daniels); en vooral dochter Lisa (als 19-jarige gespeeld door Perla Haney-Jardine), die niet erkend wordt door haar vader. Leuk om te weten: De eerste 2 ‘hoofdstukken’ zijn gefilmd in 16mm & 35mm. Voor het laatste hoofdstuk wordt er overgeschakeld op digitale beelden om de evolutie van de technologie aan te geven.

Michael Fassbender als Steve Jobs. Vóór Fassbender zouden er nog veel andere acteurs gecast zijn voor de rol waaronder Christian Bale, Leonardo DiCaprio, George Clooney, Matt Damon, Ben Affleck en Bradley Cooper.

Ik deelde de mening van veel andere mensen, deze film is beter dan zijn voorganger. En dat komt voornamelijk door de dialogen, die ervoor zorgen dat de kijker geboeid blijft kijken. Scriptschrijver Aaron Sorkin (The Social Network) heeft goed zijn best gedaan, want alle dialogen zijn pure fictie. Hij zegt dat de film “een schilderij en geen foto is”. Er is dus geen enkel woord gezegd door Steve Jobs of zijn collega’s op die drie belangrijke productvoorstellingen. En dat vind ik enorm spijtig. Zowel Hertzfeld, Wozniak en de weduwe van Jobs zeiden dat niets getoond werd zoals het echt gebeurd is. Het is dus een geromantiseerde weergave van de werkelijkheid. Allemaal goed en wel, maar noem het dan geen biografie.

Boyle heeft contact gehad met o.a. Wozniak, maar dat zal dan vooral geweest zijn om Fassbender te laten weten hoe Steve zich gedroeg en hoe hij hem het best kon spelen. Over de acteerprestaties in de film is Woz wél laaiend enthousiast, hij zegt dat hij zichzelf en zijn voormalige partner op het scherm ziet in plaats van acteurs. Props to Fassbender en de rest van de cast dus. Fassbender & Winslet -die trouwens nogal onherkenbaar is met haar seventies kapsel- zijn meer dan terecht genomineerd voor hun respectievelijke Oscar. Je hoeft helemaal geen Apple fan te zijn om deze acteerprestaties te kunnen appreciëren en Jobs als persoon mag je misschien niets interesseren, de man had ongetwijfeld een uniek beeld van zijn werk en het leven. Die twee dingen brengt Steve Jobs uitstekend in beeld.

Steve-Jobs-pic-1

Een film over Jobs’ leven mag je hier dus niet verwachten, maar eerder een geromantiseerde weergave van drie beslissende momenten uit zijn leven. Het is vooral Fassbender die deze film maakt tot wat hij is. Zijn lichaamstaal is bijna identiek aan de echte Jobs. De 2 uur vliegen voorbij en als je even vergeet dat de dialogen en sommige scènes (zoals de openingsscène) helemaal niet stroken met de werkelijkheid is Steve Jobs best wel te pruimen. Tenminste als je een fan bent van hem en zijn bedrijf. Als dat niet zo is, is het misschien beter dat je deze film van je watchlist schrapt.

6/10