Review: The Revenant (2016)

NOUS SOMMES TOUS SAUVAGES

Regie: Alejandro Iñárritu – Jaar: 2016 – Cast: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Will Poulter, Domnhall Gleeson – Genre: Avontuur, Drama, Thriller – Distributie: 20th Century Fox

Op 28 februari worden de Oscars uitgereikt en daar worden precies maar twee dingen over gezegd en geschreven. Allereerst is er de controverse over het feit dat er voor het tweede jaar op rij alleen maar blanke acteurs bij de nominaties zitten. Daarnaast stelt iedereen zich de vraag: Krijgt Leonardo DiCaprio EINDELIJK zijn Oscar? Het nieuwste meesterwerk van Alejandro Iñárritu (Birdman, 21 Grams) heeft 12 Oscarnominaties op zijn naam staan. DiCaprio maakt met The Revenant dan ook veel kans om eindelijk een gouden beeldje in zijn prijzenkast te kunnen zetten. Of hij die gaat krijgen? Het zou zo maar eens kunnen. Als dat niet het geval is zal de Oscar naar Iñáritu, Lubezki of Hardy gaan. Of naar de beer (die énorm veel lof krijgt van de kijkers, en ook dat is wééral terecht).

De film vertelt het waargebeurd verhaal van de Amerikaanse pelshandelaar Hugh Glass (Leonardo DiCaprio), dat zich afspeelt rond 1820. Hij en zijn mannen leven in de Amerikaanse bossen waar ze niet alleen opgejaagd worden door wilde dieren, maar ook door Indianen die uit zijn op pels. De kijker wordt vanaf de eerste scène -een gevecht tussen de Amerikanen en de Indianen- door magnifiek camerawerk in de film gezogen. Tijdens deze intense actiescène kleeft de camera bijna op de huid van de acteurs. De Steadicam achtervolgt bijvoorbeeld een personage tot hij sterft, switcht dan naar de moordenaar tot die zelf vermoord wordt, enzovoort. De camera duikt zelfs mee onder water om een verdrinking vast te leggen. En dat alles is zo verdomd prachtig.

Er blijft een dozijn mannen Amerikanen over en ze weten via een bootje te ontsnappen aan de dood. In die boot zitten naast Glass ook onder andere zijn zoon Hawk (Forrest Goodluck) en John Fitzgerald (Tom Hardy). Eenmaal aan land besluit Glass de omgeving te gaan verkennen, maar hij botst op een Grizzlybeer die hem aanvalt om haar kleintjes te beschermen. Hij geraakt zodanig verwond dat hij niet meer kan spreken of wandelen. Om spoilers te vermijden ga ik geen details geven over de rest van het verhaal. Het komt erop neer dat hij voor dood wordt achtergelaten en hij moet zich een weg terug zien te banen door het woeste landschap, gedreven door wraak.

leonardorevenant-xlarge
Leonardo DiCaprio als Hugh Glass

Na de aanval van de beer heeft DiCaprio amper nog tekst in de film. Maar je kan perfect op zijn gezicht aflezen wat Glass doormaakt, in combinatie met gekreun en gehijg. Naast DiCaprio vertolkt ook Tom Hardy een glansrol als een door en door slecht man. Hij is dan ook terecht genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste Mannelijke Bijrol. Dat is slechts één van de twaalf categorieën waarvoor The Revenant genomineerd is.

De cast en crew mogen zeker beloond worden voor hun prestaties, want ze hebben er naar eigen zeggen meer dan 100.000 werkuren aan gespendeerd in erbarmelijke omstandigheden. Zo wou Iñárritu enkel filmen in natuurlijk licht (in chronologische volgorde), wat ervoor zorgde dat ze 90 minuten per dag konden opnemen, en hij wou ook enkel op locatie filmen. Er is dus heel weinig CGI gebruikt in de film, alle adembenemende natuurshots opgenomen in de bossen van de Verenigde Staten, Canada en Argentinië. Bij temperaturen van -4°C moesten de acteurs in ijskoud water lopen, DiCaprio noemde het werken aan deze film een ‘living hell’. Hij heeft voor de film de lever van een bizon opgegeten, ondanks dat hij in het echte leven een vegetariër is. Dat soort toewijding zien we ook bij andere method actors als Daniel-Day Lewis, die onder andere tijdens de opnames van There Will Be Blood in een tent leefde om zich voor te bereiden op één van zijn beste rollen: Daniel Plainview.

Het uitstekend acteerwerk, samen met het briljante camerawerk van Lubezki en de donkere, primitieve soundtrack van Ryuichi Sakamoto en Alva Noto maken The Revenant één van de beste films die ik sinds lang gezien heb. Lubezki doet het blijkbaar niet rustiger aan sinds Birdman, zijn eerste samenwerking met Iñárittu. Integendeel, hij doet het nóg beter. Die man verdient naar mijn mening oneindig veel prijzen en lof. In de nu al legendarische beerscène, komt de beer (die CGI is, maar dat zal je niet merken) zo dicht bij de camera dat zijn adem ‘de lens doet aandampen’. Zo’n details zorgen ervoor dat je echt opgaat in de film.

Of The Revenant nu twaalf Oscars wint of nul, het zal me weinig uitmaken. Het is en blijft een fantastische film die iedereen in zijn leven gezien zou moeten hebben. Als je de kans hebt, probeer dan zeker om dit cinematografisch meesterwerk in de cinema te gaan bekijken. Het zal een onvergetelijke trip én bioscoopervaring worden, een afwisseling tussen actie, moraal en natuurscènes waar je stil van wordt. Als je plannen had om te gaan kamperen in pakweg Yellowstone Park, zou ik die héél snel cancelen. Je weet wel, Grizzlyberen en zo.

9/10

Wat vond jij van The Revenant? Zou je hem in de cinema gaan kijken of wacht je liever op de DVD of Blu-ray? Laat het weten in een reactie.

6 gedachten over “Review: The Revenant (2016)