TV Review: 11.22.63

Bedenker: Stephen King – Jaar: 2016 – Cast: James Franco, Sarah Gadon, George MacKay, Chris Cooper – Genre: Mysterie, Drama, Sci-fi – Distributie: FOX (NL)

22 november 1963, de dag waarop president John F. Kennedy werd vermoord in Texas. Die gebeurtenis zit bij veel mensen wereldwijd nog steeds vers in hun geheugen en tot op de de van vandaag blijft het een heel mysterieuze zaak. Zo mysterieus dat schrijver Stephen King er in 2011 een boek over heeft geschreven, genaamd 22.11.63. Dat boek is nu in een miniserie gegoten, een format dat terug immens populair blijkt te zijn. Kijk maar naar voorbeelden als Fargo, seizoen 1 van True Detective of Unsere Mütter, Unsere Väter. Maar kan 22.11.63 zijn mannetje staan tussen deze toppers?

Streamingdiensten als Netflix, Amazon Prime en Hulu proberen allemaal de beste content creator van het wereldwijde web te zijn. De één natuurlijk wat succesvoller als de ander. De eerste twee weten miniseries echter nog niet helemaal te waarderen, ik kan in ieder geval geen Netflix original miniserie opnoemen. Maar Hulu daarentegen, de Amerikaanse streamingdienst die maar niet kan ontsnappen uit de schaduw van grote broer Netflix, brengt hier gelukkig verandering in met een unieke en enorm entertainende serie.

1401x788-jf
Jake Epping (James Franco) in 22.11.63 // © Hulu

In de serie volgen we Jake Epping (James Franco), een leraar die kennis maakt met een portaal dat het heden verbindt met 1960 – specifiek: 21 oktober 1960, 11:58 ’s middags. Zijn gids is zijn vriend en restaurantuitbater Al Templeton (Chris Cooper). Hij gebruikt het portaal al lang om de moord op JFK 3 jaar later te voorkomen. En de tijd is gekomen om de fakkel door te geven aan Jake Epping, die er uiteindelijk van overtuigd is dat hij voor verandering kan zorgen.

Tijdreizen werkt vaker niet dan wel in de meeste films en series, maar hier worden er vanaf de eerste aflevering al duidelijke regels opgesteld. Aan het einde van de pilot weet de kijker duidelijk wat Jake van plan is, waarom Al het niet meer kan en wat er allemaal moet gebeuren om JFK te redden. Het klinkt misschien allemaal belachelijk (dat dacht ik ook voor ik begon te kijken) maar 22.11.63 weet het verhaal op een originele en beklijvende manier te brengen. Het neerzetten van het tijdsbeeld in de jaren ’60 is volgens Stephen King belangrijker dan het tijdreizen en de serie komt op dat vlak zelfs in de buurt van het geniale Mad Men.

22.11.63 zou gerust een gewone serie kunnen zijn in plaats van een miniserie, met elk jaar dat Jake in het verleden zit (wat maar één minuut is in het heden) als nieuw seizoen. Maar dat zou ervoor zorgen dat Jack verloren loopt in het verleden zonder zich te focussen op wat hij moet doen. Hij leert zich goed aan te passen in de jaren ’60 waar producten énorm goedkoop waren en probeert om niet te opvallend over te komen. Hij leert uiteindelijk ook twee sidekicks kennen: Bill (George MacKay) en Sadie Dunhill (Sarah Gadon). Samen proberen ze Lee Harvey Oswald (Daniel Webber) en zijn handlangers te stoppen om de geschiedenis te veranderen. Maar de vraag blijft: Hoeveel levens zullen er verloren gaan, en kan dat ene leven wel gered worden?

Het oog voor detail in de serie is ongezien, de acteerprestaties zijn fantastisch, de plot twists en Butterfly Effect-toestanden eveneens. Het script kon misschien hier en daar iets beter, dat wel. Maar als je dat even achterwege laat, kan je genieten van één van de beste miniseries van 2016 (tot nu toe) en misschien wel de enige serie van Hulu die je moet én wilt bingewatchen.

7/10

Wat vind jij van 11.22.63? Ben jij het eens met deze recensie of vind jij tijdreizen naar de sixties maar niks? Laat het weten in een reactie hieronder.