Review: The Fate of The Furious (Fast 8)

Regie: F. Gary Gray

Jaar: 2017

Cast: Vin Diesel, Dwayne Johnson, Charlize Theron, Michelle Rodriguez, Jason Statham, Nathalie Emmanuel, Ludacris, Tyrese Gibson, Kurt Russell, e.a.

Genre: Actie

Distributie:

Fate of The Furious poster

Fast en the Furious zit ondertussen an zijn achtste film en dus de tweede film zonder Paul Walker. In Furious 7 had hij een groot deel van zijn scènes al ingeblikt voor zijn fatale crash plaatsvond. Voor de rest van de scènes werd zijn personage digitaal nagemaakt en de laatste scènes stonden volledig in het teken van Walker. Het was een mooi eerbetoon en het verhaal leek afgerond. Voor veel mensen was dit een mooi einde van een reeks die na vier films al gemakkelijk had kunnen stoppen. Het blijkt echter allemaal veel te lucratief: Fast 8 opende in zijn eerste weekend wereldwijd sterker ($532,5 milj.) dan The Force Awakens ($529 milj.) en heeft daarmee het record afgesnoept van de Star Wars-film. Eén van vele records, zoveel is zeker.

F. Gary Gray, bekend van de populaire remake van The Italian Job (2003) en Straight Outta Compton (2015), nam deze keer de regie voor zijn rekening. In het begin van Fate of The Furious lijkt het alsof we the good old days terug herbeleven. Dom (Vin Diesel) wandelt rond in het zonnige Havana tussen babes met roze strings & er spelen Cubaanse popsongs op de achtergrond. Zijn neefje wordt lastiggevallen door een lokale racer op een autoshow en Dom besluit het probleem op te lossen door de enige manier die hij kent: racen voor Fernando’s auto, met als inzet zijn eigen Camaro. Zo gezegd zo gedaan. Dom wint (natuurlijk) nipt de race en heel Cuba lijkt blij te zijn met de overwinning. Vlak nadat hij uit zijn brandende auto gesprongen is staan er tien glimlachende kinderen rondom hem, alsof hij 10 kilo snoep in z’n broekzak heeft zitten. Fernando’s respect winnen is voor Dom belangrijker dan een auto krijgen en hij wandelt weg met zijn vrouw Letty onder zijn arm. insert title screen

Helaas houden de good old days snel op en hervalt de film terug in een breinloze actiefilm -die niets meer met racen te maken heeft- nadat Cypher (Charlize Theron) in beeld verschijnt. Ze is de eerste vrouwelijke vijand in de filmreeks, maar ook de minst interessante. Het hele hacker verhaal is zeer zwak. Ze chanteert Dom en zorgt er zo voor dat hij zijn team verraadt en voor haar begint te werken. De redenen daarvoor mag je zelf in de film ontdekken. De opbouw naar de onthulling van die redenen is pijnlijk traag  en Dom vertelt zijn kameraden niet wat er aan de hand is, terwijl hij daar regelmatig de kans voor krijgt. Vaag.

Het team werkt samen met Hobb (Dwayne Johnson) en ex bad guy Deckard (Jason Statham) om Dom terug te krijgen en Cypher te verslaan. Geweldig plot? Absoluut niet. De film bewijst dat je een film niet voor 2 uur kan vullen met snelle auto’s en overdreven actiescènes. Ergens in de reeks hebben ze besloten om te focussen op actie in plaats van races. Begrijp me niet verkeerd, belachelijk overdreven actie is soms wel eens leuk. Maar belachelijk overdreven actie terwijl Vin Diesel diep en dramatisch probeert te doen? Minder leuk. De plotholes zijn groot genoeg om een tank door te laten passeren en de plottwists zijn super voorspelbaar. Fate of The Furious is een onnodig achtste deel in een franchise die na de dood van Paul Walker had moeten eindigen. Zelfs voor mensen die gewoon hersenloos entertainment willen zien is dit een absoluut dieptepunt. Helaas zie ik niet snel een einde komen aan deze cash cow franchise. Hopelijk krijgen de fans dan weer meer sprongen tussen twee wolkenkrabbers en grapjes van Ludacris dan de geforceerde en ongeloofwaardige drama scènes die ze in dit deel voorgeschoteld kregen. Where’s the fun in all of that, Vin?

• 6/10
    Verhaal - 6/10
  • 4/10
    Personages - 4/10
  • 5/10
    Sfeer - 5/10
  • 4/10
    Visueel - 4/10
5/10

Samenvatting

Je weet wat je kan verwachten voor je Fate of The Furious bekijkt. Als je niet geïnteresseerd bent in een horde auto’s zien achtervolgt worden op een bevroven meer door een Russische onderzeeër, laat je de Fast-franchise vanaf nu best links liggen. Als dat wél jouw ding is, is het een geweldig entertainende film waar je je geen seconde bij zal vervelen.

Verzenden
User Review
4.5/10 (2 votes)
Wat vond jij van Fate of The Furious? Wel jouw cup of tea of mag het eindelijk ophouden? Laat het weten in een reactie of geef hierboven de score die de film volgens jou verdiend.

One thought on “Review: The Fate of The Furious (Fast 8)”

1. Deze film is inderdaad eentje voor de die hards! Hersenloos zal het zeker wel zijn, maar het team achter de films zorgt er volgens mij wel voor dat iedere film kwalitatief in orde is. Voor mij is dat nog wel de moeite waard. Ik wacht alvast op de blu-ray. 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.